התנהלות מעסיקים בזמן הקורונה

הקורונה שינתה את שוק העבודה וגרמה להצפה של מפוטרים, במקצועות היציבים הביקוש זינק. פתאום המון אנשים רוצים לחזור אל האדמה ולהיות חקלאים, להתמסר לשליחות ולהפוך למורים, לשרת את השוק הכמהה לעובדים של עובדי הבניין, לחזור אל עולמות הסיעוד שננטשו לעובדים זרים או להיות עובדים סוציאלים למרות המחאה המתמשכת והפגיעה בשכרם. הקריטריון של יציבות החליף בסדר העדיפויות קריטריונים כמו שכר או אפשרויות קידום, אתגר מקצועי או עניין ואתגר מקצועי אשר יובילו אל מימוש עצמי. גם מבוגרים וגם צעירים מתחילים להפנים את אי הודאות המתגברת ואת עוצמת הזעזועים ומתחילים לחשוב על נושא היציבות. רואים זאת לא רק בביקוש למשרות ולמודעות דרושים אלא גם בחברות ההשמה וכוח האדם כמו חברת מנפאואר או חבר הון אנושי. אפילו בתעשייה האווירית שבה דווח ממש בימים האחרונים על עצירת הפיטורים ההמוניים ברגע האחרון מדברים בו זמנית על גידול משמעותי בביקוש למשרות בתקופה האחרונה.

כלי עבודה

המעסיקים כיום יכולים להיות בררנים ולבחור למשרות הנדרשות את הטובים ביותר, לרוב אלו מוכנים להתגמש כמעט על כל דבר בתמורה לגב כלכלי יציב ולביטחון תעסוקתי. גם הביקוש למשרות ג'וניור מטורף כאשר ברוב המקצועות ההנדסיים לדוגמא אין כמעט משרות כניסה וכך מוצאות עצמן חברות ענק כגון חברת החשמל שלא היתה מבין המבוקשות בקרב הבוגרים מוצפת בקורות חיים ובפוזיציה לבחור את המצטיינים לשורותיה. גם בתחום התיירות יש בלגן עם ביקוש שיא באילת ובחלק מהמקומות לעובדים בתקופת הקיץ וההיעדר ביקוש בתל אביב או בירושלים וחוסר ודאות גדול לגבי העתיד וכך יש רשתות שמפטרות מצד אחד ומצד שני יש גידול במודעות דרושים ישרוטל או רשתות גדולות אחרות.

במקצועות הטכניים העצירה של תחום התעופה ואי הודאות בהם נמצאים עובדי אל על, ארקיע וישראייר גורמת לחלקם לחשב מסלול מחדש ולשקול הסבה או מעבר לתעשייה אחרת בה הכישורים שלהם נדרשים. גם עבור אקדמאיים שהיו במשרות של תואר ראשון או שלישי רואים מקרים של מעבר והסבה להוראה או לחלופין לאחים ואחיות. תוכניות ההסבה יחסית נוחות, קצרות ומוצלחות וגם אם העבודה תובענית לא פשוטה, היציבות מפתה רבים לעשות את השינוי ואולי גם השינוי שהקורונה הביאה והרצון לתרום יותר לחברה על פני הרווח האישי המיידי של הפרט. המכללות להוראה מדווחות על ביקוש גדול לתוכניות ההסבה עם חומר אנושי איכותי מאוד שלבטח ישדרג את מערכת החינוך במספר רמות.